Svenska influencers marknadsför olaglig cannabisolja

Kosttillskott och andra produkter som innehåller cannabisoljan CBD har marknadsförts av influencers som Isabella Löwengrip, Ida Warg och Calle Schulman. Men produkterna klassas som icke godkända läkemedel – och är förbjudna att sälja.
– Det är allvarligt att svårt sjuka människor kan få uppfattningen att CBD-olja är det nya mirakelvattnet, säger Josefin Liljeteg på Läkemedelsverket.

Flera svenska influencers som Isabella Löwengrip, Ida Warg, Carolina Gynning och Calle Schulman har tagit efter amerikanska kändisar och marknadsfört produkter med CBD-olja i.

CBD och THC är båda aktiva substanser i växten Cannabis sativa. THC är det ämne som gör att man blir hög och är narkotikaklassat i Sverige, medan CDB-olja har blivit populärt som en form av naturläkemedel och marknadsförs som ett sätt att lindra allt från ångest och migrän till adhd, epilepsi och cancer.

Det är inte gratis att ta del av den nya trenden – en tio milliliters flaska med CBD-olja kostar mellan 500 och 1 800 kronor beroende på CBD-halten.

– Vi ser då och då att influencers gör reklam för diverse tveksamma produkter. Vi anser att det visar på dåligt omdöme. Det är allvarligt att svårt sjuka människor kan få uppfattningen att CBD-olja är det nya mirakelvattnet, säger Josefin Liljeteg på Läkemedelsverket.

Företag fått säljförbud

CBD-olja klassas som icke godkänt läkemedel och är förbjudet att sälja i Sverige.

– Under året som gått har vi tittat på flera företag som säljer produkter med CBD-olja. Vi får in mycket tips från allmänheten och från företagen själva som vill tipsa om sina konkurrenter, säger Josefin Liljeteg.

Hittills har Läkemedelsverket haft 15 ärenden med företag som säljer CBD-olja. Av dessa fick tio förbud att sälja och i fem fall upphörde företaget med försäljningen utan att beslut om förbud behövde läggas. Flera medier har tidigare rapporterat om att företag byter namn på CDB-oljan till hampaolja för att undgå förbud.

Undantag utnyttjades

Produkter med CBD-olja från ett särskilt företag har varit populärt att marknadsföra bland svenska kändisar, och märket hade ett undantag från det saluförbud som annars råder. Ett undantag som varade fram till den 11 april i år. Därefter förbjöds även det enskilda företaget att sälja sina produkter, men marknadsfördes även en tid efter att förbudet börjat gälla.

– Vi har valt att fokusera på problemets kärna, vilket är företagen som säljer produkterna, och inte influencers som marknadsför dem. Vi förväntar oss att influencers vill vara laglydiga och göra rätt då de fått kännedom om reglerna. Om inte, så har vi en möjlighet att lägga ett beslut om marknadsföringsförbud, säger Josefin Liljeteg.

På tisdagen stängdes ännu en dörr för försäljning av CBD-oljan när högsta domstolen slog fast att olja som innehåller låga halter av THC ska narkotikaklassas, vilket upprör bland annat de som producerar så kallad industrihampa i Sverige. I USA omsätter CBD-trenden miljardbelopp och finns med som ingrediens i allt ifrån drinkar på cocktailbarer i New York till hundgodis och muffins. Den amerikanska fotomodellen och tv-profilen Kim Kardashian hade under våren en baby shower med CBD-tema.

Ida Warg säger till Kulturnyheterna att företaget som hon marknadsfört har gett henne information om att produkterna är lagliga. Utöver det vill hon inte kommentera saken vidare. Isabella Löwengrip avböjer att kommentera.

Kulturnyheterna söker Calle Schulman och Carolina Gynning för en kommentar.

Källa: SvT

Annonser

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s