Fusket i sociala medier

Opera Snapshot_2019-07-26_164737_www.breakit.se

Skärmdump: Breakit

6 faktorer som avslöjar om någon har fejkade följare på Instagram

Influencermarknaden har på några års tid växt fram till en global miljardindustri. Branschen går ut på att företag betalar höga summor för att synas hos sociala profiler som Therese Lindgren och Kenza Zouiten Subosic. Profilerna blir på så sätt ambassadörer för olika varumärken.

Samtidigt har branschen svärtats ned av smygreklam och köpta följare. I början av förra året var träningsprofilen och före detta landslagssimmerskan Emma Igelström i blåsvädret när Resumé skrev att hälften av hennes följare var fejk.

Läs vidare på Breakit.se

Vid misstanke om smygreklam gör en anmälan! Anamäl till Konsumentombudsmannen, KO och Reklamombudsmannen, RO.
OBS! På instastory så försvinner bilderna efter 24 timmar, ladda ner bild/bilderna och bifoga i din anmälan.

Annonser

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s